ارتودنسی نامریی توسط براکتهای سرامیکی

ارتودنی نامرئی توسط الاینر های سرامیکی

با روی کار آمدن روش های متنوع ارتودنسی، افرادی که نامرتبی های دندانی دارند برای انتخاب شیوه درمانی خود دست بازتری دارند. آن ها اکنون می توانند انواع ارتودنسی نامرئی را در کنار روش های قدیمی دیگر انتخاب کنند و دوره درمان بهتری سپری کنند. یکی از روش های جدیدی که در عین کارایی بالا کاملا نامرئی و شفاف به نظر می رسد، ارتودنسی با براکت های سرامیکی است. در این صفحه به طور کامل درباره ارتودنسی سرامیکی و هر چیزی که باید درباره آن بدانید آشنا خواهید شد.

ارتودنسی سرامیکی چیست؟

همانطور که در مقدمه گفته شد، به استفاده از براکت سرامیکی در درمان ارتودنسی به جای براکت های فلزی، ارتودنسی سرامیکی گفته می شود. در واقع این اسمی است که عموم مردم یا افرادی که تحت درمان ارتودنسی قرار داشته یا دارند روی این نوع ارتودنسی گذاشته اند.

براکت های سرامیکی به دلیل شفاف بودن به سختی قابل مشاهده هستند و برای افرادی که دوست ندارند دیگران از درمان آن ها باخبر شوند بسیار مناسب هستند.

براکت های سرامیکی شبیه براکت های فلزی مروسم هستند اما به جای اینکه فلزی باشند از جنس سرامیک های شفاف یا همرنگ دندان هستند. رنگ این براکت ها و حتی سیم های بکار رفته در این سیستم شفاف است. برای مثال رنگ سیم ارتودنسی در این سیستم نقره ای یا متالیک است.

براکت سرامیکی برای چه کسانی مناسب است؟

از سیستم ارتودنسی سرامیکی بیشتر برای بزرگسالان استفاده می شود. از آنجایی که این یک سیستم نامرئی است بیشترین افرادی که مایل به درمان با آن هستند، افراد شاغلی هستند که دوست ندارند سیم و براکت فلزی ثابت روی دندان های خود داشته باشند. در واقع این افراد اصلا دوست ندارند کسی متوجه شود ارتودنسی انجام داده اند.

بعضی از افرادی که مایلند ارتودنسی با براکت شفاف انجام دهند عبارتند از:

  • بازیگران
  • افرادی که زیاد در جمع هستند
  • گویندگان
  • خوانندگان
  • دانشجویان
  • و ….

چرا ارتودنسی با براکت های شفاف برای کودکان چندان توصیه نمی شود؟

با توجه به شکننده بودن این براکت ها نسبت به براکت های فلزی، تنها زمانی می توان از آن ها استفاده کرد که تمام دندان های دائمی در آمده باشند. زیرا در غیر این صورت فشار ناشی از رویش دندان ها می تواند باعث شکسته شدن براکت سرامیکی شود. پس این براکت ها برای بچه های کوچک مناسب نیستند و بیشتر در حیطه ارتودنسی بزرگسالان هستند.

مدت زمان ارتودنسی با براکت سرامیکی چقدر است؟

بسته به شدن ناهماهنگی، نامنظمی یا شلوغی دندان ها ممکن است برای صاف کردن و هماهنگ شدن دندان ها با ارتودنسی سرامیکی 6 تا 18 ماه و بعضا تا 36 ماه زمان نیاز باشد.

معایب و مزایای ارتودنسی با براکت سرامیکی

به طور خلاصه با رایج ترین و مهم ترین مزایا و معایب ارتودنسی سرامیکی در ادامه  آشنا خواهید شد.

مزایای ارتودنسی سرامیکی چیست؟

  • به دلیل اینکه مواد سرامیکی به کار رفته در ساخت این برس ها شفاف و همرنگ دندان هستند کمتر در معرض دید قرار می گیرند.
  • دندان ها را به نسبت پلاک شفاف ارتودنسی (مانند اینوزیلاین ها) صاف و منظم می کنند.
  • می توانید به آن ها رنگ هم بدهید (با کمک الاستیک ها و اورینگ و خلاصه کش ارتودنسی)
  • برعکس بریس های فلزی معمولی که در روند تصویر برداری رادیولوژی در وضوح تصاویر اختلال ایجاد می کنند، براکت سرامیکی هیچ اختلالی در گرفتن این تصاویر ایجاد نمی کنند.
سیم ارتودنسی میتواند مشابه براکت سرامیکی شفاف باشد تا زیبایی بریس دوچندان شود و حالت نامرئی تری به خود بگیرد

معایب ارتودنسی سرامیکی چیست؟

  • گرانتر از ارتودنسی ثابت معولی هستند. هزینه بریس های سرامیکی حداقل 1000 تا 2000 دلار بیشتر از بریس های فلزی است.
  • ممکن است باعث حساسیت لثه شوند. براکت های سرامیکی بزرگتر از براکت های فلزی هستند و ممکن است روند مسواک زدن را مشکل کنند.
  • دوام و ماندگاری آن ها کمتر از براکت های فلزی است. براکت فلزی 2 برابر ارتودنسی سرامیکی دوام دارد.
  • مدت زمان ارتودنسی با براکت سرامیکی از براکت های فلزی معمولی بیشتر است.
  • امکان لکه شدن آن ها وجود دارد.
  • چون به راحتی شکسته می شوند هزینه جایگزینی یا تعمیر آن ها هم ممکن است زیاد باشد و طول دوره درمان را نیز بیشتر کند.

هزینه ارتودنسی سرامیکی چقدر است؟

از آنجا که نوع براکت ها و سیم بکار رفته در این ارتودنسی متفاوت است و نامرئی بودن از بزرگترین مزایای آن است، لذا هزینه ارتودنسی سرامیکی از هزینه ارتودنسی ثابت معمولی بیشتر است.

با توجه به نوسانات قیمت ارز و وضعیت اقتصادی نامشخص کشور، هزینه دقیقی نمی توان در حال حاظر به این ارتودنسی اختصاص داد و بهترین راه مراجعه یا تماس با دکتر متخصص ارتودنسی است. اما شما می توانید برای آشنایی با نحوه محاسبه هزینه و آشنایی با محدوده هزینه ارتودنسی با براکت سرامیکی به صفحه مشخص شده مراجعه کنید.

آیا براکت های سرامیکی تغییر رنگ می دهند؟

هرچند که پاسخ کوتاه به سوال “بله”  است. اما براکت های سرامیکی به راحتی دچار لکه , تغییر رنگ نمی شوند. بهتر است بگوییم خود براکت ها طوری ساخته شده اند که معمولا تغییر رنگ نمی دهند اما اتصالات الاستیک های رنگی (ارتودنسی رنگی) استفاده شده برای نگه داشتن آنها می توان اطراف براکت سرامیکی و دندان را لکه دار کنند! اما نگران نباشید زیرا با چند نکته ساده زیر می توانید از لکه پذیری و تغییر رنگ براکت های سرامیکی جلوگیری کنی:

  • بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. این امر کمک می کند باقیمانده مواد غذایی که ممکن است باعث ایجاد لکه شود، از بین برود.
  • از خوردن غذاها و نوشیدنی هایی که ذاتا باعث لکه یا تغییر رنگ می شوند خودداری کنید. گوجه فرنگی، شراب، قهوه، چای، نوشابه، یا چاشنی هایی مانند سس گوجه فرنگی و سس خردل همگی میتوانند باعث تغیییر رنگ ارتودنسی سرامیکی شوند.
  • سیگار کشیدن می تواند لکه های زردرنگی بر روی دندان ها و تمام اجزای بریس های شما ایجاد کند. پس لطفا سیگار نکشید.
  • از خمیر دندان سفید کننده استفاده نکنید. مواد سفید کننده می توانند دندان را سفید کنند و در این صورت براکت سرامیکی به چشم خواهد آمد.
  • مرتباً به ارتودنتیست خود مراجعه کنید. متخصص ارتودنسی شما می تواند براکت ها یا سیم ارتودنسی دچار لکه را جایگزین کنند.

سیم و براکت ارتودنسی سرامیکی را با چه رنگ هایی ترکیب کنیم؟

حتی زمانی که سخن از ارتودنسی نامرئی به میان می آید باز هم می توان رنگ اجزای بریس را هرطور که خواست تغییر داد. در خصوص سیستم بریس سرامیکی نیز این قضیه صادق است. اجزای مختلف ارتودنسی سرامیکی نامرئی می توانند از رنگ های زیر برخوردار باشند:

  • براکت ها: براکت به دندان های شما می چسبند و معمولاً در رنگ های سفید یا سایه های مختلف پوست افراد موجود است.
  • سیم ارتودنسی: این سیم ها در اطراف دندان های شما منحنی شده و تمام براکت ها را به هم متصل کرده و برای صاف کردن دندان ها به آنها فشار وارد می کنند. آنها اغلب به رنگ های نقره ای، سفید یا مات در دسترس هستند تا با براکت هایی با رنگ روشن ترکیب شوند.
  • کش و الاستیک ارتودنسی: با کمک الاستیک ها که در رنگ های متنوع تولید میشوند و هر کدام وظایف خاصی در صاف و منظم کردن دندان ها دارند میتوان به رنگ های مختلفی به ارتودنسی سرامیکی بخشید.

پاسخ به سوالات کاربران و مراجعان درباره سیستم سرامیکی

آیا ارتودنسی با براکت سرامیکی بهتر از براکت فلزی است؟

براکت فلزی معمولی قدیمی ترین و و هنوز هم یکی از موثرترین روش های برای درمان ارتودنسی است. مدت زمان ارتودنسی با براکت فلزی کمتر است و انها ایراد آن قابل مشاهده بودن آن است. با این حال اگر به دنبال زیبایی بیشتر و نامرئی بودن ارتودنسی هستید، بله، ارتودنسی با براکت های شفاف بهتر است.

آیا هزینه ارتودنسی با براکت های شفاف بیشتر از هزینه براکت های معمولی است؟

بله، به دلیل تفاوت در جنس براکت ها و غیرقابل توجه بودنشان، هزینه آن ها بیشتر است.

آیا براکت های سرامیکی برای کودکان مناسب هستند؟

کودکان معمولا توانایی های کمتری برای مراقبت از دستگاه های ارتودنسی دارند. در سنین پایین تنها ارتودنسی ثابت معمولی توصیه میشود. بیشتر نوجوانان، جوانان افراد بزرگسال از براکت های شفاف استفاده میکنند زیرا میتوانند از براکت ها مراقبت کنند.

رنگ پوست من سبزه است آیا ارتودنسی سرامیکی برای من مناسب است؟

حتی اگر رنگ پوست شما تیره باشد باز هم میتوانید با براکت های شفاف ارتودنسی کنید زیرا رنگ براکت ها متناسب با رنگ دندان های خودتان ساخته میشود.

آیا براکت سرامیکی باعث تغییر رنگ دندان من میشود؟

خیر خود براکت باعث تغیییر رنگ نمی شود. اما اگر بهداشت دهان و دندان در طول ارتودنسی رعایت نشود، اطراف براکت ممکن است دچار تغییر رنگ شود. بنابراین کسانی که به بهداشت دهان و دندان رسیدگی نمیکنند بهتر است که ارتودنسی سرامیکی انجام ندهند.

آیا مشکلات شدید ارتودنسی با براکت هاش شفاف برطرف می‌شود؟

از این براکت ها برای برطرف کردن مشکلات جزئی تا متوسط دندانی استفاده می شود.

فرم ثبت درخواست خدمات

7 پاسخ

  1. سلام و خسته نباشید
    من بهم ریختگی دندانی و فکی شدیدی دارم به نظر شما ارتودنسی نامرئی توسط براکتهای سرامیکی گزینه درمان خوبی برای من هست؟

    1. باسلام
      اگر بهم ریختگی دندانی زیادی دارید من ارتودنسی نامریی توسط براکتهای سرامیکی را گزینه مناسبی برای طرح درمان شما نمیدانم البته نظر قطعی پس از انجام معاینه داده میشود.

  2. سلام اقای دکتر درسته که میگن ارتودنسی نامرئی توسط براکتهای سرامیکی که انجام میشه خیلی زود میشکنه؟

    1. باسلام و احترام
      ارتودنسی نامریی توسط براکتهای سرامیکی نسبت به ارتودنسی ثابت شکننده تر است اما این بدین معنی نیست که خیلی زود بشکند و اگر مراقبت های درست و لازم صورت گیرد گزینه عالی برای درمان صاف کردن دندانهاست.

    2. باسلام و احترام
      ارتودنسی نامریی توسط براکتهای سرامیکی نسبت به ارتودنسی ثابت شکننده تر است اما این بدین معنی نیست که خیلی آسیب پذیر هست و اگر مراقبت های درست و لازم صورت گیرد گزینه عالی برای درمان صاف کردن دندانهاست.

  3. باسلام خدمت دکتر دلسوز و سپاس از پاسخگویی کامل تون
    هزینه ارتودنسی نامرئی توسط براکتهای سرامیکی از ارتودنسی ثابت بیشتره؟و اینکه آیا همه ی مبلغ رو باید ابتدا پرداخت کرد؟

    1. باسلام و خسته نباشید
      بله هزینه ارتودنسی نامریی توسط براکتهای سرامیکی از ارتودنسی ثابت کمی بیشتر است ،و ما برای کمک به مراجعه کنندگان محترم امکان پرداخت اقساطی در طول دوره درمان را گذاشته ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *