ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی چیست ؟

همانطور که احتمالاً خودتان هم می‌دانید، یک متخصص ارتودنسی ، سوای از اینکه دانش بسیار زیادی برای برطرف کردن ناهماهنگی‌های دندانی و فکی دارد، برای اینکه بتواند دندان‌ها را ردیف، تراز و منظم کند از ابزار و تجهیزاتی کمک می‌گیرد که اصطلاحا دستگاه‌های ارتودنسی نامیده می‌شوند.

این دستگاه‌ها را معمولاً بر اساس شکل و ظاهر و یا نحوه درمان دسته بندی می‌کنند. یعنی ما چند دسته‌بندی مختلف برای دستگاه‌های ارتودنسی داریم. مثلا ثابت یا متحرک بودن دستگاه‌ها، یک مدل دسته‌بندی رایج در دنیای ارتودنسی است. در این نوع نامگذاری (یا دسته بندی)، به استفاده از دستگاه‌هایی که در تمام طول درمان به دندان‌ها می‌چسبند، “ارتودنسی ثابت” و به استفاده از دستگاه‌های متحرک با قابلیت جابجایی نیز، “ارتودنسی متحرک” گفته می‌شود.

یک زمانی هم هست که دستگاه‌ها را بر اساس قابل توجه بودن یا نبودن (نامرئی بودن یا نبودن) دسته‌بندی می‌کنند. در این مدل دسته بندی، به استفاده از دستگاه‌هایی که حین درمان قابل مشاهده هستند و دیگران به راحتی متوجه می‌شوند شما ارتودنسی کرده‌اید، “ارتودنسی مرئی” و به استفاده از دستگاه‌هایی که به سختی قابل مشاهده هستند، “ارتودنسی نامرئی” گفته می‌شود. در واقع در ارتودنسی نامرئی دستگاه هایی که برای صاف و منظم کردن دندان های شما استفاده می شوند چندان قابل توجه و در چشم نیستند گویی که اصلاً وجود ندارند.

ارتودنسی نامریی برای چه افرادی مناسب است؟

اگر جزء یکی از افراد زیر هستید، استفاده از ارتودنسی مخفی جهت منظم کردن دندان ها برای شما مناسب است:

اگر شما هم جزء یکی از این افراد هستید می توانید دندان هایتان را با الاینرهای شفاف مرتب کنید👌
  • با اینکه نیازمند ارتودنسی هستید اما دوست ندارید کسی متوجه درمان شما شود.
  • از ارتودنسی با دستگاه‌های فلزی استقبال نمی‌کنید.
  • روی رنگ دندان هایتان حساس هستید و می‌خواهید همیشه سفید دیده شوند.
  • اگر سن زیادی دارید.
  • اگر مشکل و ناهنجاری ارتودنسی شما چندان جدی نیست.

ارتودنسی نامرئی برای چه افرادی مناسب نیست؟

روش‌های نامرئی مرتب کردن دندان‌ها برای بیشتر افراد مناسب هستند. برخی از آن ها صرفا برای افراد بزرگسال در نظر گرفته می‌شوند اما اگر شخص بخواهد ارتودنسی شفاف با الاینرها را انجام دهد در هر سنی و تقریبا با هر شرایطی می تواند دندان هایش را با آن مرتب کند.

با این حال برخی شرایط و موقعیت ها هستند که در آن ها افراد بهتر است به جای روش های نامرئی، روش های دیگر را امتحان کنند:

  • زمانی که ناهنجاری شدید است
  • زمانی که فک ها در موقعیت های بسیار ناهمانگ با هم قرار دارند
  • زمانی که افراد بهداشت دهان و دندان را آنطور که باید رعایت نمی کنند

 

ارتودنسی نامرئی

 

انواع درمانهای ارتودنسی نامرئی چیست؟

برای درک بهتر این روش درمان در ابتدا در این مقاله  به بررسی ارتودنسی نامرئی چیست و سپس به انواع درمانهای ارتودنسی نامرئی  قرار است که بپردازیم و همانطور که از اسم آن مشخص است در این روش درمان برای مرتب شدن دندان‌های نامرتب و رفع مشکلات فکی و دندانی از روش نامرئی که متد نوینی ست و به تازگی طرفداران زیادی را به خود دیده است می‌پردازیم و اینکه این روش جایگزین ایده‌آلی برای ارتودنسی سنتی است ولی عجله نکنید و تا پایان این مقاله با ما همراه باشید و سپس تصمیم خود را برای انتخاب مناسب ترین درمانی که می‌توانید داشته باشید بگیرید.

ارتودنسی نامرئی در تعریفی ساده تر هر روش درمانی است که به سختی قابل تشخیص باشد و بخاطر همین مزیت بزرگسالان به دلایل گونان بیشتر از کودکان تمایل به انجام ارتودنسی نامرئی دارند و در این بین اقشار خاصی مثل خوانندگان و بازیگران که برایشان دیده شدن و ایراد نداشتن در تکلم خیلی مهم است و یا افراد مسن تر و یا استادان و سخنوران و ..توجه خاصی به این مقوله داشتند  ولی پیشنهاد ما این است که برای درمان های خفیف تا متوسط این نوع روش درمان انجام گیرد.

مزایا و معایب ارتودنسی نامرئی

مزایا:

ظاهر نامرئی: یکی از اصلی‌ترین مزایای ارتودنسی نامرئی، ظاهر نامرئی آن است. این امر باعث می‌شود که افراد بتوانند از این روش درمانی بدون هیچ نگرانی در مورد ظاهر خود استفاده کنند.
راحتی استفاده: الاینرهای شفاف بسیار راحت هستند و به راحتی می‌توان آنها را از دندان‌ها برداشت و دوباره قرار داد.
دوره درمان کوتاه‌تر: دوره درمان ارتودنسی نامرئی معمولاً کوتاه‌تر از ارتودنسی سنتی است.

معایب:

هزینه بالاتر: ارتودنسی نامرئی معمولاً هزینه بیشتری نسبت به ارتودنسی سنتی دارد.
نیاز به مراقبت بیشتر: الاینرهای شفاف باید به طور منظم تمیز شوند تا از تجمع پلاک و جرم جلوگیری شود.

 

انواع درمانهای  ارتودنسی نامرئی به صورت جامع و مختصر

در ابتدا باید گفت که ما هم ارتودنسی نامرئی ثابت داریم و هم متحرک و هر کدام انواعی دارد:

1- ارتودنسی سرامیکی

ارتودنسی سرامیکی که به ارتودنسی همرنگ دندان،شفاف وشیشه ای هم می‌گویند، که شباهت هایی به ارتودنسی ثابت فلزی دارد ولی تفاوت و مزیت آن کمرنگ بودن و کمتر دیده شدن است و ظاهری قشنگ تر و لبخندی زیباتر خواهید داشت.

در ارتودنسی نامرئی هم بیمار باید مراقبت و بهداشت بهتری داشته باشد و هم بهترین متخصص ارتودنسی برای برداشتن براکت‌ها کمی با دشواری مواجه است و زمان بیشتری باید برای بیمار بگذارد.

 

2-  ارتودنسی لینگوال یا پشت دندان :

در این روش براکت‌های فلزی پشت دندان‌ها و در مجاورت زبان قرار می‌گیرد و در ظاهر روی دندان‌ها چیزی قرار نمی‌گیرد  و به همین دلیل به آن ارتودنسی زبانی هم می‌گویند.

در این روش بهداشت دندان‌ها و دهان کمی دشوار تر می‌شود و احتیاج به مراقبت بیشتر است و بر روی تکلم نیز تاثیر می‌گذارد و و در روزهای اولیه کمی سخت تر صحبت می‌کنید که بعلت مزیت پنهانی بودنش از اهمیت بالایی برخوردار است.‌

3-ارتودنسی شفاف با الاینرها :

در این روش در ابتدا توسط ارتودنتیست مجرب از دهان شما قالب‌گیری می‌شود و قالب مناسب دهان شما را برایتان درست می‌کنند، یکی از علت‌های محبوبیت این روش امکان درآوردن پلاک ها در هر ساعت از شبانه روز وجود دارد و موقع غذا خوردن و مسواک زدن و نخ دندان کشیدن باید این پلاک‌ها را از دهان خارج کرد که هم باعث راحتی بیمار است و هم بهداشت بهتری میتواند داشته باشید البته باید این را هم در نظر بگیرید که برای گرفتن نتیجه درمان مطلوب بیشتر از دو تا چهار ساعت توصیه نمی‌شود و در صورت تکرارهای طولانی طول درمان شما بیشتر می‌شود.

کدام یک از درمانهای بالا بهتر است ؟

از سه روشی که در بالا گفته شد بسته به  اینکه تمایل بیمار برای درمان به کدام روش است و  شدت مشکلات دندانی و فکی و همچنین نظر متخصص ارتودنتیست می‌توان هر سه گزینه بالا خوب باشد البته پیشنهاد ما به شما ارتودنسی سرامیکی است و برای درمان های مشکلات کم هم توصیه ما اینولاینر ها هستند که با مطالعه دقیق و مزایا و معایب و مشورت گرفتن از ارتودنتیست خوب اقدام به طرح درمان کنید.

ارتودنسی نامرئی شفاف
ارتودنسی نامرئی شفاف

چرا درمانهای ارتودنسی نامرئی از اهمیت خاصی دارند؟

یکی از علت های اهمیت این روش ها این است که درگذشته چونکه ارتودنسی کودکان و جوانان بیشتر از ارتودنسی بزرگسالان  انجام می شود افراد پس از اینکه سن شان بیشتر می شود و حضور پررنگ تری در جامعه پیدا می کردند و در شرایط اجتماعی و شخصی حساس تری مثل موقعیت های همسریابی و شغلی قرار میگرفتند کمی سخت گیر تر می شدند و بیشتر تمایل به دیده نشدن ارتودنسی خود دارند  وناامیدانه دیگر به فکر صاف کردن دندانهای نامرتب خود نمی شدند و لبخندی دلنشین را از خود سلب می کردند،حال با  توسعه علم و دانش و آگاهی مردم به استفاده از این روش ها که از همان اصول بیومکانیک روش های متداول ارتودنسی تبعیت می کند و با این تفاوت که  نسبت به ارتودنسی ثابت کمتر در معرض دید است شایان اهمیت است.

 

هزینه های ارتودنسی نامرئی بیشتر است یا ارتودنسی ثابت؟

ما در بخش هزینه‌های ارتودنسی ثابت به این موضوع پرداختیم که هزینه‌های ارتودنسی‌های سنتی (فلزی) نسبت به بقیه روش‌ها ارزانتر است و هزینه‌های درمانی ارتودنسی نامرئی کمی بالاتر  است که علت آن هم فرآیند‌های لابراتوری است که قبلتر‌ها در ایران وجود نداشت و در حال حاضر با این که این لابراتوارها  هستند ولی به علت پیچیدگی و گران قیمت بودن کمی بیشتر است و در اینجا چند عامل تاثیر گذار در تعرفه قیمت‌ها را به شما می‌گوییم:

  1. -شدت ناهنجاری دندان‌ها و فک‌ها
  2. هزینه ارتودنسی برای یک یا دو فک متفاوت است.
  3. مدت زمان در نظر گرفته شده برای بیمار.
  4. و در صورت نیاز به دستگاه‌های اضافی هزینه درمان بیشتر می‌شود.

 

آیا ارتودنسی نامرئی برای همه‌ی افراد گزینه خوبی می‌باشد؟

این نوع روش درمان برای بزرگسالان بهتر از کودکان است زیرا به همکاری، بهداشت و مراقبت بیشتری نیاز است که بیمار پس از مرتب شدن دندان‌ها به فکر مشکلات ثانویه از جمله پوسیدگی و جرم گیری دندان ها نباشد.

و همچنین درمان بعضی موارد با این روش‌ها امکان پذیر نیست درمان ارتودنسی که همراه با جراحی فک باشد که برای این مورد وجود براکت‌های فلزی لازم است و امکان شکستن براکت‌های فلزی وجود دارد.

مراحل ارتودنسی نامرئی:

در اصل ارتودنسی شفاف یا همان نامرئی یا همان ارتودنسی invisalign، کار همان ارتودنسی ثابت را انجام می دهد.در ادامه مراحل ارتودنسی نامرئی را بررسی میکنیم:

گام اول :
برای ساخت این مدل ارتودنسی از دهان بیمار یک قالب گرفته می‌شود (در برخی مطب‌ها و کلینیک‌ها با یک اسکنر که می‌تواند وضعیت دهان را به شکل سه بعدی در یک فایل کامپیوتری ذخیره کند اینکار را انجام می‌دهند)
گام دوم:
مدلی که از دندان وجود دارد را در داخل کامپیوتر به صورت سه بعدی شبیه سازی می‌کنند. دندان‌ها را روی همان مدل شبیه سازی شده، حرکت‌هایی که لازم هست را به آن می‌دهند. وقتی به آن حرکت‌ها را دادند حالا وضعیت نهایی با وضعیت اول را مقایسه می‌کنند.

دندان به دندان را روی هم منطبق می‌کنند تا ببینید هر دندان قرار است چه حرکتی داشته باشد. به عنوان مثال یک دندان قرار است ۲ میلی متر به سمتی حرکت کنند. پس تعدادی پلاک شفاف درست می‌کند که هر کدام بتواند ۰.۲ میلی متر دندان را حرکت دهد و ما این حرکت ۲ میلی متری را (مثلا در ۱۵ مرحله) انجام دهیم. پس در مرحله اول شبیه سازی تمام دندان ها ۰.۲ میلی متر حرکت می کنند

گام سوم:

حالا دستور این را به یک پرینتر سه بعدی ارسال می‌کنند. پرینتر سه بعدی مرحله یک را پرینت می‌کند و روی آن یک پلاک محرک شفاف درست می‌کنند و به بیمار تحویل می‌دهند.
بعد پلاک مرحله دو را پرینت می‌گیرد و سپس مرحله سه و … همه را پرینت می‌گیرند و مثلا اگر قرار است در ۱۰ مرحله انجام شود به مریض ۱۰ تا پلاک تحویل می‌دهند.
بیمار هر پلاک را بین یک تا دو هفته استفاده می‌کند تا به عنوان مثال ۰.۲ میلی متر اتفاق بیافتد وبعد از استفاده از تمام پلاک‌ها (که ممکن است ۱۵ یا ۲۰ تا هم باشند) نتیجه نهایی حاصل می‌شود.

پس تعداد مرحله‌ها (که در اصل می‌شوند همان تعداد پلاک‌های شفاف) به میزان ناهنجاری و پیچیدگی دندان‌ها بیمار بر  می‌گردد.

 

هزینه ارتودنسی نامرئی

هزینه ارتودنسی نامرئی یکی از اصلی‌ترین و شاید مهمترین سوالات بعد از آشنایی با ارتودنسی مخفی است که هرکسی باید از آن اطلاع داشته باشد و بعد از آن مراحل درمان را شروع کند.

هزینه ارتودنسی مخفی به درمان بستگی دارد. این که به درمان 1 فک و یا 2 فک میخواهید بپردازید. البته شدت ناهنجاری و طول درمان نیز از دیگر عوامل مهم در تعیین قیمت است ولی به طور کلی هزینه ارتودنسی نامرئی بین 55 تا 60 میلیون تومان می‌باشد.

کلام آخر

درصورت داشتن هرگونه سوال در ارتباط با ارتودنسی مخفی و همچنین دریافت مشاوره رایگان ارتودنسی میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید و یا در انتهای این برگه از قسمت پرسش و پاسخ نظرات و سوالات خودرا با ما در میان بگذارید.

فرم ثبت درخواست خدمات

4 پاسخ

  1. سلام و سپاس از پاسخگویی خوبتون
    من برادرم از بیماران شما هستند و برای مرتب کردن دندانهایشان از درمانهای ارتودنسی نامرئی استفاده کردیده اید،الان برای درمان شلوغی دندان های بچه ام هم میخوام بیام خدممتون برای ارتودنسی آیا این روش درمان برای کودکمم هم مناسب است؟

    1. باسلام و احترام
      و ممنون از حسن اعتماد شما ،در درمانهای ارتودنسی نامرئی مثل ارتودنسی لینگوال حفظ سلامت و بهداشت دهان و دندان کمی دشوار است و ما این درمان را برای کودکان توصیه نمیکنیم اما اگر والدین محترم به بهداشت دهان کودک خود کمک میکنند میتواند گزینه مناسبی باشد.

  2. سلام آقای دکتر من 33 سالمه و میخوام ارتودنسی کنم آیا سنم برای استفاده از درمانهای ارتودنسی نامرئی دیر نیست؟

    1. باسلام و احترام
      هیچ زمانی برای شروع درمانهای ارتودنسی نامرئی دیر نیست اگر از سلامت دندانها و لثه و دهان برخوردار باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *