ارتودنسی پیشگیرانه چیست ؟

ارتودنسی پیشگیرانه

طبق نظر انجمن کشورهای پیشرفته زمانی که کودکان اولین دندانهای خود را در می آورند یعنی از 12 ماهگی باید به یک دندانپزشک مراجعه کنیم ، تا دندانها و چیدمان دندانها مورد بررسی قرار گیرد، اغلب فکر میکنند که این چرا باید در این سن کودک را به دندان پزشکی برد زیرا که دندان های او شیری است. با در نظر گرفتن سلامت دندانها و رعایت بهداشت کودکان ، پیشگیری همیشه بهتر از درمان است. دندانپزشکان توصیه می کنند از سن 7 سالگی برای ارتودنسی پیشگیرانه و معاینه به متخصص ارتودنسی مراجعه کنند.

در سنین کودکی به دلیل نرم بودن و عدم تکمیل شکل گیری فک و دندان ها در صورت بروز ناهنجاری می توان با ارتودنسی به بهبود دندان ها کمک میکند و مانع تشدید در بزرگسالی می شود.

 ارتودنسی پیشگیرانه چیست؟

 

ارتودنسی پیشگیرانه به مجموعه اقداماتی که یک ارتودنتیست ، برای تشخیص و پیش بینی مشکلات دندان در کودکان انجام می دهد گفته می شود سپس مقدمات و پیشگیری و درمان آن را آماده می کند. با کمک ارتودنسی پیشگیرانه کودک در آینده دچار مشکلات ارتودنسی نخواهد شد و همچنین اگر مشکلی در خصوص دندان کودک وجود داشته باشد ، متخصصان ارتودنسی پیشگیرانه با درمان های اولیه اقدام به اصلاح آن می کنند.

اگر تشخیص دکتر این باشد که فرزند شما به ارتودنسی پیشگیرانه نیاز دارد و درمان آن را شروع کند تا روند رشد فک و دندان ها را تغییر دهد به این ترتیب ناهنجاری های فک و دندان به صورت زود هنگام و با درمان های اولیه اصلاح خواهد شد.

 

از جمله مهمترین مزیت ارتودنسی پیشگیرانه این است که هزینه کمتری دارد و بسیاری از مشکلات را به راحتی حل می کند در صورتی که اگر مشکل به حال خود رها شود در آیند برای درمان مشکل باید هزینه بیشتری پرداخت کرد و هم درد بیشتری تحمل کرد.

 

بهترین سن برای ارتودنسی پیشگیرانه

 

بهتر است بین سنین 6 تا 7 سال کودکان خود را جهت بررسی وضعیت دندان و فک نرد متخصص ارتودنسی خوب ببرید. تا در صورت لزوم اقدامات پیشگیرانه انجام شود سن 6 تا 7 سال بهترین زمان است زیرا که قبل از رشد دندانهای دائمی و رشد کامل فک و شکل گیری آن است ، ارتودنسی پیشگیرانه در این سنین ، اقدامات لازم جهت حفظ سلامت و زیبایی دندانها و فک ها صورت می گیرد.

اهمیت ارتودنسی پیشگیرانه در این سنین این است که کودکان در سن 13 سالگی تمامی دندان های شیری خود را از دست می دهند در این زمان رشد استخوان های فک کامل شده و استخوانها سخت شده و رشد فک به پایان میرسد تا قبل از این دوران اگر مشکلات ارتودنسی به موقع شناسایی شود درمان آن به بهترین شکل صورت می گیرد و بر طرف می شود در غیر این صورت برای رفع مشکلات دندانی شرایط درمان کمی دشوارتر و پر هزینه تر می شود.

 

علائم نیاز به ارتودنسی پیشگیرانه 

 

یکی از پرتکرارترین سوالات والدین این است که در چه صورت باید کودک خود را نزد متخصص ارتودنسی برد؟

لازم به ذکر است که نشانه هایی وجود دارد که والدین با بروز این نشانه ها باید به ارتودنتیست مراجعه کنند تا در صورت لزوم درمان را سریعا آغاز کنند. این نشانه ها عبارتند از:

 

  • اختلال در گفتار و کلام کودک

 

یکی از بارزترین علائم اختلال در دندان و فک بروز اختلالات تکلمی می باشد، زمانی که کودک شما نتوانست به درستی حروف و کلمات را ادا کند باید به ارتودنتیست مراجعه کند.

 

  • اختلال در بلع

 

در صورتی که کودک شما نتواند به راحتی غذا را گاز بزند و نتواند یا دچار سوء هاضمه شود.

 

  • عدم رشد به موقع دندان های دائمی

 

لق شدن زودتر از موعود دندانهای شیری و یا دیرتر رشد کردن دندان های دائمی کودک هر دو نشانه میتواند مربوط به ناهنجاری های فک و دندان باشد.

 

  • تنفس از راه دهان 

 

در صورتی که بین دهان کودک نیمه باز باشد به دلیل جلو بودن دندان ها می باشد یا در صورتی که کودک بیش از حد با دهان نفس بکشد حتما کودک باید به متخصص ارتودنسی مراجعه کند. 

 

  • گاز گرفتن های ناخودآگاه از داخل دهان 

 

          کودکانی که به صورت ناخودآگاه و بیش از حد معمول لب و دهان خود را از داخل گاز میگیرند ، ممکن است دچار اختلال دندانی و فک باشند

 

  • نامرتب بودن دندان کودک

 

        نامرتب بودن دندان های کودک مثل عقب و جلو بودن دندان ، نا متقارن بودن ، انحرافات و بیش از حد فاصله داشتن بین دندانها ، در صورت وجود این نشانه ها حتما برای درمان اقدام کنید.

 

  • جلو یا عقب بودن فک ها

 

 جلو یا عقب بودن فک بالا پایین از نشانه های ناهنجاری فک و دندان می باشد.

 

چه عواملی باعث بروز این نوع مشکلات می شود؟

 

. تروما

. تغذیه نامناسب

. ژنتیک

. مکیدن انگشت شست

. بیماری های دهان و دندان

. بهداشت نامناسب 

 

روش های ارتودنسی پیشگیرانه

 

 

روش های هدایت شده

 

اگر درمان همزمان با رویش دندان های جلو شروع شود ،از شلوغی دندان ها جلوگیری می شود. روشی که به دندانها اجازه می دهد به طور طبیعی هم تراز شود.

 

کشیدن دندان ها

 

گاهی اوقات دندان های شیری در زمان مناسب نمی افتد یا اصلا نمی افتد در این حالت دندان دائمی در وضعیت نامناسبی رشد می کند بنابراین توصیه می شود دندان شیری کشیده شود تا دندان دائمی فضای کافی برای رشد داشته و به شکل مناسب رشد کند.

 

 هد گیرهای ارتودنسی

 

یک وسیله پیشگیری برای اصلاح انطباق دندان های آسیاب بالا و پایین با یکدیگر به کار می رود.

 

دستگاه فانکشنال ثابت

این دستگاه با جلو نگه داشتن فک ، تداخل دندان ها در دوران رشد را به حداقل می رساند و آن ها را در کنار هم نگه می دارد.

 

 وسیع کننده کام 

 

 این دستگاه روی سقف دهان قرار گرفته و با تنظیم آن می توان قوس ردیف بالا را عریض تر کرد و با این ترتیب اندربایت را رفع کرده و از شلوغی دندان ها جلوگیری می کند.

 

فورسوز

 

یک سیستم فنری پیستون مانند است که به دندان های بالایی و پایینی متصل می شود. این فنر ها با استفاده از دو قطعه فلزی قوس ها را کشیده و هل می دهد، این فنرها با عقب کشیدن فک بالا و هل دادن فک پایین به بیرون باعث می شود فک ها در نقطه ایده آل به یکدیگر برسند.

 

فضا نگهدار

فضا نگهدارها بخش مهمی از ارتودنسی پیشگیرانه است. حفظ شکل فک در هنگام افتادن دندان های شیری بسیار مهم است. فضا نگهدارها علاوه بر نگه داشتن فک کودک در یک وضعیت صحیح ، فضای مورد نیاز برای رویش دندان های جدید حفظ می کنند. فضا نگهدار می تواند باعث صرفه جویی در هزینه و زمان شما و کودکتان شود.

 

مزایای ارتودنسی پیشگیرانه

 

  • پیشگیری از ناهنجاری های دندانی در بزرگسالی
  • هدایت رشد صحیح دندان ها و فکین
  • کاهش احتمال وجود دندان های نهفته دائمی در فک
  • تنظیم و گسترش فک بالا و پایین
  • افزایش فضای فکین
  • بهبود وضعیت بلع و گفتار
  • داشتن دندان های زیبا و سالم در بزرگسالی
  • کوتاه شدن دوره درمانی در سنین بالا
  • کاهش اختلالات تنفسی و خروپف
  • کاهش آسیب دیدگی و پوسیدگی ریشه های دندانهای دائمی
  • بهبود شکل ظاهری دهان وصورت

 

ارتودنسی پیشگیرانه را جدی بگیرید

اگر کودکتان 6 تا 7 سال دارد و هنوز به متخصص مراجعه نکردید اکنون بهترین زمان برای یک چکاپ است. خاطر نشان کنیم که مراجعه به پزشک به این معنا نیست که فرزند شما دچار مشکل است تنها یک ویزیت ساده است که سلامت دهان و دندان فرزند شما را تضمین می کند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *